Certum Limiitti tehostaa laskurahoituksen hyötyjä

Olemme kertoneet käyttöpääoman tärkeydestä yrityksille myös aiemmin. Laskurahoitus on nopeasti yleistyvä käyttöpääomarahoituksen muoto, ja siitä käytetään useita nimityksiä. Jos olet törmännyt esimerkiksi käsitteisiin laskujen myyminen, laskujen ostaminen, laskujen rahoittaminen, factorointi tai factoring, on kyse ollut nimenomaan laskurahoituksesta.

Rahoitusmuotoa voidaan toteuttaa monella tavalla. Silti perusajatus säilyy aina samana. Rahoittajalta otetaan lyhytaikaista lainaa omia myyntisaatavia, eli laskuja vastaan. Eroavaisuudet syntyvät toimintatavoista ja yksityiskohtien määrittelystä. Miten laskut toimitetaan, paljonko laskusta saadaan rahaa, siirtyykö luottotappioriski, mikä on hinnoittelu tai mitä vakuuksia voidaan hyödyntää? Myös toimialakohtaisten vaatimukset sekä erilaiset teknologiset ratkaisut vaikuttavat.

Me olemme toimineet yhteistyössä useamman rahoitusyhtiön kanssa. Kokemustemme pohjalta olemme rakentaneet palvelumallin, joka hyödyntää nykyaikaisia teknologioita, asiakkailta kerättyä palautetta sekä pitkäaikaista tilitoimisto-osaamista. Huolellisen kehitystyön tuloksena syntyi Certum Limiitti. Se on uniikki toimintamalli, jonka pariin siirtyneet asiakkaamme eivät enää haikaile perinteisen laskurahoituksen perään. Kehitys kehittyy, ja taloushallinnon on pysyttävä kyydissä.

Millaisia ovat uuden toimintamallin suurimmat hyödyt?

Matkan varrella olemme huomanneet, että palvelun hinta ei ole ainoa kriteeri. Yksi tärkeimmistä vaatimuksista onkin rahoituspalvelun saatavuus kriittisellä hetkellä. Myös ajan säästäminen sekä palvelun käytön helppous ovat avainasemassa, sillä ne auttavat kiireisiä asiakkaitamme keskittymään olennaiseen. Käytännössä hyödyt voidaan siis kiteyttää rahan ja ajan säästämiseen sekä palvelun saatavuuteen. Niiden varaan rakentuu palvelun tehokkuus.

Aidosti joustavan toimintamallin ansiosta rahoitat vain sen verran kuin tarvitset, silloin kun tarvitset. Tämä minimoi hukan määrän, ja nopea rahankierto pienentää kustannuksia. Hyödyt tehostuvat, kun rahoittaja saa itse kehittää omat työkalunsa ja yhdistää ne älykkääksi osaksi taloushallintoa sekä toteuttaa kaiken asiakaslähtöisesti.

Minkälaisille asiakkaille tämä sitten sopii?

Eräällä asiakkaallamme oli aiemman rahoituskumppaninsa kanssa ongelmia isojen ostajien laskujen kanssa. Se on yleinen pulma perinteisessä mallissa, jossa rahoituspäätös tehdään aina samalla kun lasku kierrätetään rahoittajalle. Jos samalle ostajalle toimitettujen aiempien laskujen kanssa ilmenee ongelmia, uusia laskuja ei käytännössä enää hyväksytä rahoitettavaksi. Tällöin siis esimerkiksi asiakkaamme asiakkaan maksamattomat laskut, maksuviiveet tai asiakaskohtaisten luottorajojen täyttymiset voivat estää koko rahoituksen. Ongelma korostuu aina, kun suuri osa liikevaihdosta tulee samoilta asiakkailta. Uudella toimintamallilla pystymme tasaamaan näitä vaihteluita ja parantamaan rahoitusastetta.

Toinen asiakkaamme toteutti projektilaskutusta. Se vaikeutti rahoituskumppanin löytämistä, sillä ei voitu olla varmoja, tarvittiinko toimialakohtaista osaamista ja kuinka paljon raportointia rahoittaja vaatii. Myös asiakkaan kirjanpidon ja reskontran luotettavuus herätti epäilyksiä. Limiitin ja taloushallintopalveluiden oikeanlaisen yhdistelmän ansiosta rahoitus saatiin mahdolliseksi myös muuttuviin tilanteisiin. Asiakkaamme onnistui lisäämään rahoitustaan myös projektien osalta. Perinteisellä mallilla projektilaskutusten rahoittaminen ei koskaan ole läpihuutojuttu, ja se voi osoittautua hyvin hankalaksi.

Uudenlaisia ratkaisumalleja vanhentuneisiin järjestelmiin

Miten myyntisaatavarahoitusta voidaan hyödyntää, jos merkittävä osa liikevaihdosta tulee ostajan laskuttamana, eli tilityksinä myyjälle? Tällöin tavallinen laskurahoitus ei toimi, eikä pelkkien myyntilaskujen rahoittaminen riitä, kun huomioidaan asiakkaan kausivaihtelut. Silloin ongelman kimppuun on käytävä ennakkoluulottomasti, eri tulokulmia hyödyntäen. Vaihtoehdot käydään läpi asiakkaan perspektiivistä, ja vanhoja toimintatapoja haastaen. Haastavissakin tapauksissa ratkaisut löytyvät ”laatikon” ulkopuolelta, kunhan niiden etsimiseen tahdotaan panostaa.

Usein murheita aiheuttavat myös asiakkaan vanhat järjestelmät, jotka eivät sellaisenaan taivu osaksi ratkaisua. Ongelmaksi voivat muodostua esimerkiksi laskujen siirtäminen, rahoituspäätökset tai maksuvalvonta. Laskuja ei yksinkertaisesti saada oikeassa sähköisessä muodossa oikeaan paikkaan. Koko järjestelmän vaihtaminen ei yleensä ole vaihtoehto, ja silloin rahoitusratkaisut täytyy pystyä liittämään osaksi nykyisiä järjestelmiä. Limiitin joustavuus ja API (ohjelmistorajapinta) mahdollistavat useampia tapoja rahoituspalveluiden liittämiseksi osaksi laskutusketjua. Laskutusmäärien suuren koon vuoksi tapahtumien manuaalinen käsittely ei ole mahdollista. Siksi automaatiota on hyödynnettävä tehokkaasti.

Nykypäivän työelämässä reaaliaikainen, automatisoitu ja helposti saavutettava palvelu on ehdoton edellytys. Certum Limiittiin kuuluu aina myös maksuvalvonta. Sen toimintaa voi seurata mobiilissa tai pilvipalvelussa 24/7. Myyntilaskujen elinkaaren hoitaminen onnistuu automatisoidusti A:sta Ö:hön, ja sen merkitys korostuu yhä enemmän sitä mukaa, kun laskutusmäärät kasvavat.

Sivuston suunnittelu ja toteutus: Bermuda