JAA

Mitä tarkoittaa Verification of Payee ja miten se vaikuttaa maksamiseen?

Lokakuusta 2025 alkaen käyttöön tulee Verification of Payee (VoP) -tarkistus. Sen avulla pankki varmistaa, että maksajan ilmoittama saajan nimi vastaa tilin omistajaa. Kun teet maksun, pankki tekee VoP -tarkistuksen ja kertoo tarkistuksen tuloksen. Sen jälkeen päätät itse, jatkatko maksua vai et.

Mitä VoP tarkoittaa ja miten se käytännössä toimii?

Kun maksat laskun tai teet tilisiirron haluat varmasti varmistua siitä, että rahat menevät oikealle tilille. Tämän prosessin varmistumiseksi on nyt tulossa käytäntö nimeltä Verification of Payee (VoP).VoP tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että pankki tarkistaa vastaanottajan nimen ja tilinumeron yhteensopivuuden ennen maksun vahvistamista.

Käytännössä VoP toimii siis niin, että kun kirjoitat maksussasi olevan tilinumeron ja nimen, pankkisi kysyy vastaanottajan pankilta: sopivatko nämä tiedot yhteen? Saat vastauksen muutamassa sekunnissa. Jos kaikki täsmää, näet vihreän ilmoituksen. Jos tiedoissa on pieni ero, kuten kirjoitusvirhe, saat asiasta huomautuksen. Jos taas nimi ei sovi tilinumeroon lainkaan, pankkisi varoittaa sinua. 

Tämä uusi käytäntö tuo mukanaan paljon hyötyjä, vaikka alkuun se saattaa aiheuttaa hieman hämmennystä. VoP auttaa estämään virheitä maksuissa, kuten väärän tilinumeron näppäilyä. VoP myös suojaa huijauksilta, joissa asiakasta yritetään ohjata maksamaan väärälle tilille. VoP:in tarkoitus on lisätä luottamusta maksamiseen, kun voit itse varmistua, että rahat lähtevät oikeaan osoitteeseen.

VoP on kuluttajalle ikään kuin  lisäsuoja maksamisen arkeen. Se ei muuta maksamista monimutkaisemmaksi, vaan lisää varmuutta. Kun maksajan ja laskuttajan tiedot ovat kunnossa, maksaminen on turvallista ja helppoa.

Miten VoP vaikuttaa yritysten arjessa?

Yrityksille VoP tuo jonkin verran myös lisäselvittelyjä. Jos esimerkiksi yrityksen virallinen nimi on eri muodossa pankin rekistereissä kuin mitä laskulla käytetään, asiakas voi saada ilmoituksen ’nimi ei täsmää’. Sama voi tapahtua silloin, kun tilinumero on konserniyhtiön nimissä tai kun nimi kirjoitetaan hieman eri tavalla, esimerkiksi ’Oy’ ja ’Oyj’. 

Miten yritykset voivat valmistautua muutokseen?

On suositeltavaa varmistaa, että laskulla oleva nimi vastaa pankin rekisterissä olevaa virallista nimeä.  Entä miten neuvoa asiakasta silloin jos ilmoitus ilmestyy ruudulle? Jos tiedot täsmäävät, asiakas voi maksaa laskun huoletta. Jos kyseessä on ’close match’/pieni ero, asiakkaan kannattaa tarkistaa vielä kerran, että numero ja nimi ovat oikein. Jos ilmoituksessa lukee, etteivät tiedot täsmää on syytä pysähtyä ja varmistaa asia ennen maksua. Erityisesti jos pankki ilmoittaa, ettei tarkistusta voitu tehdä, kannattaa olla tavallista varovaisempi.

On hyvä muistaa, että VoP ei estä maksua, vaan päätös on aina maksajalla. VoP:in tarkoitus on tuoda lisätietoa ja turvaa maksamiseen, mutta vaatii aluksi extra tarkkuutta. Mitä huolellisemmin maksaja, että laskuttaja pitävät huolen siitä, että tilinumerot ja nimet ovat oikein ja yhdenmukaiset, sitä sujuvammin maksaminen sujuu.

Lähteet ja lisätietoa aiheesta täältä sekä täältä.

JAA

Yhteydenottopyyntö

Saitko meiltä laskun? Tarkistathan laskusi tiedot ja ole yhteydessä suoraan laskuttajaan. Muissa tapauksissa jätä meille tietosi niin olemme yhteydessä sinuun.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Huomioittehan, että emme käsittele soittopyyntöjä. (*) merkityt kohdat ovat pakollisia
Nimi*
Picture of Moikka 👋
Moikka 👋

Miten voimme olla avuksi?