Miten tekoäly voi hyödyttää pk-yritystä? Tekoälyn käyttöönotto ei tarkoita robottien valtaa tai inhimillisyyden katoamista, pikemminkin päinvastoin. Tekoälyn testaamisen voi aloittaa ensin pienestä kokeilusta vaikkapa yhden työkalun avulla ja testailla vapaasti miltä käyttö tuntuu.
Tekoäly ei ole enää tulevaisuutta tai isojen firmojen etuoikeus. Se on tätä päivää yhtälailla myös pk-yrityksille. Nykyisin jopa pienet ja keskisuuret yritykset voivat ottaa tekoälystä konkreettista hyötyä ilman raskaita investointeja tai sen kummempaa teknistä osaamista. Tässä muutamia vinkkejämme, joilla voit parantaa tai tehostaa arkeasi tekoälyn avulla.
Asiakaspalvelua kellon ympäri ilman lisätyövoimaa
Chatbotit ja älykkäät automaatiot voivat vastata yleisimpiin kysymyksiin ympäri vuorokauden ilman, että tarvitaan asiantuntevaa henkilöresurssia jokaiseen viestiin. Nykyään asiakkaat odottavat nopeaa vastausta myös iltaisin ja viikonloppuisin, kun heillä on kalenterissa tilaa. Tekoälypohjaiset chatbotit voivat vastata usein kysyttyihin kysymyksiin automaattisesti tai tarjota esimerkiksi lisätietoja tuotteista.
Modernit chatbot-ratkaisut ovat helposti käyttöönotettavia ja toimivat myös suomenkielellä. Monilla pelkkä sana ’chatbot’ saattaa nostaa karvat pystyyn, mutta botit ovat kehittyneet viimeisen vuoden aikana todella paljon ja osaavat käytännössä juuri sen mitä haluat sen osaavan. Botit eivät korvaa aitoa asiakaskohtaamista, mutta antavat hieman lisäaikaa aukioloaikojen ulkopuolella.
Vapauta aikaa arjen rutiineista
Pk-yrittäjän arjessa kuluu helposti tuntikausia toistuviin tehtäviin: sähköposteihin vastaamiseen, tarjousten laatimiseen, asiakirjojen tekemiseen tai kalenterin hallintaan. Tekoäly voi hoitaa näistä suuren osan puolestasi, ainakin osittain. Esimerkiksi tekoälypohjaiset ohjelmat osaavat luonnostella tarjouspohjia valmiiksi, joita sinun tarvitsee vain viimeistellä. Näin säästät aikaa ja pääset nopeammin asioiden ytimeen.
Tietoon perustuvaa päätöksentekoa
Monella pk-yrityksellä on käytössään paljon tietoa: myyntilukuja tai esimerkiksi asiakaspalautteita, mutta harvoin aikaa tai välineitä analysoida niitä kunnolla. Tekoäly voi auttaa tunnistamaan trendejä, pullonkauloja ja mahdollisuuksia nopeasti. Voit esimerkiksi ladata Excel-taulukon tekoälytyökaluun ja pyytää analyysia, kuten missä myynti kasvaa, mitkä tuotteet jäävät varastoon tai miten asiakkaat reagoivat kampanjoihin.
Tällainen tieto tukee parempaa päätöksentekoa ilman, että sinun täytyy palkata yritykseesi erillistä analyytikkoa tulkitsemaan tietoa.
Sujuvampaa rekrytointia ja henkilöstöhallintoa
Tekoäly voi olla hyödyksi myös henkilöstöpuolella. Se voi auttaa laatimaan selkeitä ja houkuttelevia työpaikkailmoituksia, vertailemaan hakemuksia tai analysoimaan henkilöstökyselyiden tuloksia. Tämä ei missään nimessä tarkoita ihmisten korvaamista vaan parempaa päätöksentekoa ja tehokkuutta hallinnollisessa työssä.
Arjen assistentti
Tekoäly ei ole mikään taikaratkaisu, mutta se on erinomainen työkalu avuksi pk-yrittäjän arkeen. Sen avulla voi tehdä enemmän vähemmällä, parantaa asiakaskokemusta ja vapauttaa aikaa yrityksen kehittämiselle. Tekoäly voidaan ajatella hieman samalla tavalla kuin automaatio: se ei tee töitä puolestasi, mutta osaa auttaa arjen rutiinitöissä. Vapauta itsellesi päivistä aikaa niille tehtäville, jotka vaativat tietoa, taitoa ja syvempää pohdintaa, koska tekniikka ei pysty tekemään niitä ilman tiettyä tietotaitoa ja pohjadataa.
Jos tekoäly kiinnostaa, aloita pienesti: valitse yksi prosessi tai tehtävä, jossa kuluu nyt liikaa aikaa ja kokeile, miten tekoäly voisi siinä auttaa. Usein jo ensimmäinen onnistunut kokeilu avaa uusia mahdollisuuksia ja tekemällä oppii nopeastikin tekoälyn potentiaalin. Jos kaipaat apua automaatioissa ja muussa arjen sujuvoittamisessa – siinä tapauksessa ota yhteys meihin! Yhteydenottolomake löytyykin näppärästi tuosta sivun oikeasta laidasta vihreänä painikkeena.