Riski asiakkaan maksukyvyttömyydestä on noussut ja maksuaikojen tahallinen venyttäminen on yleistynyt. Tämän seurauksena yrittäjien luottotappioriskit ovat kasvaneet. Yrittäjän kannalta luotolla myyntiä olisi järkevää välttää niin paljon kuin mahdollista. Tämä voi kuitenkin heikentää asiointikokemusta ja saattaa vaikeuttaa asiakassuhteiden syntymistä, jotka syntyvät molemmin puoleisesta luottamuksesta. Mitä tehdä, kun yrityksen kipuraja tulee vastaan? Saatavien hidas kotiuttaminen raastaa, samalla kun asiakassuhteiden pitäminen olisi elintärkeää.
Yrittäjä pystyy ehkäisemään luottotappioiden syntymistä toimimalla fiksusti ja ennakoivasti. Luottotappioiden ehkäiseminen lähtee yrityksen asettamasta luottopolitiikasta, joka määrittää, millä ehdoilla yritys myöntää tai evää luotonantoa asiakkailleen. Liiallinen luotto asiakkaiden maksukykyyn on uhkarohkeaa ja lisää tuottotappioriskiä. Toimiva keino arvioida omaa luotonantoa on myös seurata ympäristöä: yrittäjän on hyvä olla tietoinen asiakkaidensa tilasta esimerkiksi tarkastelemalla asiakasyrityksen toimialaa ja sen kehittymistä. Tämän lisäksi rohkeasti asiakkaan luottotiedot tarkastamalla pystytään arvioimaan takaisinmaksukykyä. Kehittyneillä laskutusohjelmilla pystyt tarkistamaan asiakkaan tiedot jo hyvissä ajoin laskua tehdessä.
Tilanteissa, joissa rahaa ei tule, yrittäjän pitäisi toimia mahdollisimman nopeasti. Erääntyneisiin laskuihin on hyvä reagoida viimeistään jo seuraavalla viikolla eräpäivästä. Ensimmäisenä yrittäjä voi esimerkiksi soittaa asiakkaalle ja tiedustella, onko laskutuksessa ollut vikaa tai onko tuote tai palvelu ollut asianmukainen. Viimeistään tässä vaiheessa olisi hyvä tarkistaa asiakkaan luottotiedot, mikä auttaa ennakoimaan tilanteen etenemistä.
Asiakkaan kanssa neuvottelu ja tilannetietojen kysely voi kuitenkin olla aikaa vievää ja turhauttavaa. Pahimmassa tapauksessa asiakkaiden kanssa painiminen voi vaarantaa asiakassuhteen. Tällöin on hyvä ottaa kolmas osapuoli ratkaisemaan asian, sillä usein asiakas reagoi nopeammin, jos muistuttajana on ulkopuolinen taho. Hyvä perintäyhteistyökumppani osaa tarvittaessa myös neuvoa, miten edetä asian kanssa.
Yrittäjä voi pienentää luottotappioriskiä toteuttamalla säntillistä luottopolitiikkaa ja olemalla selvillä asiakkaista. Onnistuakseen yrittäjän avuksi on kehitetty helppokäyttöisiä työkaluja, joiden avulla voi selvittää asiakkaiden luottokelpoisuuden. Jos yrittäjä haluaa keskittyä täysin ydinliiketoimintaansa, saatavien muistuttamisen, perinnän, tilitykset, raportoinnin ja asiakaspalvelun voi myös ulkoistaa osaavalle kumppanille.