JAA

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

FaktaCountilla ystävällinen perintä on myös osa hyvää asiakaspalvelua

Tilitoimisto FaktaCount tarjoaa asiakkailleen taloushallintoa, neuvontapalveluita sekä liiketoiminnan ohjelmistoratkaisuja ympäri Suomen. Yritys tunnetaan hyvästä ja miellyttävästä asiakaspalvelustaan, mikä olikin syy miksi FaktaCountista tuli Certumin perintä– ja rahoitusasiakas.

 

Kun FaktaCountin toimitusjohtaja Tomi Lerto sai puhelun Certumilta pari vuotta sitten hän ei ollut aktiivisesti etsinyt uutta perintä- ja rahoituskumppania tilitoimistolleen. Tarvetta sellaiselle kuitenkin oli. Yritys käytti perintään osittain toista kumppania, mutta kumppanin agressiivinen ja kasvoton perintätoiminta jätti pahan maun suuhun, niin asiakkaille kuin FaktaCountille. Maksamatta jääneitä laskuja selvitteli myös FaktaCountin oma väki, useimmiten yrityksen asiantuntijatekijät, joiden panoksia tarvittiin muuallakin. Jotain asialle piti tehdä.

 

”Aiemman toimijan kanssa meillä oli vaikea saada selkoa, mikä laskujemme tilanne oli. Perintää eivät silloin ilmeisesti tehneet ihmiset vaan robotit, jotka vain lähettivät muistutuskirjeitä ja sähköposteja. Muutama asiakas meni trattaan* asti vaikka me emme sitä halunneet, varsinkin jos kyseessä oli reklamaatiotilanne. Eihän asiat niin saisi mennä”, toteaa Lerto.

Kun FaktaCount siirtyi Certumin asiakkaaksi, perintä sai uuden ystävällisemmän sävyn. Nyt jos ongelmia syntyy, Certum keskustelee maksamatta jättäneen asiakkaan kanssa ja on myös FaktaCountiin yhteydessä. FaktaCountin omilta resursseilta aikaa on vapautunut tuottavampaan tekemiseen.

 

”Certum hoitaa perinnän siististi. Perintähän on aina negatiivinen asia, mutta sitä voidaan myös tehdä positiivisella tavalla. Entisen toimijan aikana sain koko ajan puheluita asiakkailta, että he lopettavat yhteistyön, jos toiminta jatkuu samalla tavalla. Sellaisia puheluita minulle ei ole enää tullut lainkaan. Kukaan ei ole sanonut, että ’taas se saamarin Certum soitti mulle’.”

Certumin ohjelmisto yhdistyy hyvin FaktaCountin käyttämiin ohjelmistoihin. FaktaCountilla nähdään nykyään reaaliajassa mikä laskujen maksutilanne on, eli kuka on maksanut, ja kuka on jättänyt maksamatta. Järjestelmästä FaktaCount voi myös suoraan valita mitkä laskut yritys haluaa rahoittaa tai laittaa perintään. Kun tiedostoja ei tarvitse lähettää eri suuntiin, niin riski, että tieto muuttuu matkan varrella vähenee. Ja kun järjestelmät keskustelevat keskenään myös yrityksen talouden ennustettavuus paranee.

 

”Nykyään pystymme paremmin etukäteen tekemään kassaennusteen, kun tiedämme milloin rahat tulevat tilille. Tämä auttaa meidän taloudellista suunnittelua hyvin paljon.”

Parempi ennustettavuus, vapautuneet henkilöresurssit ja myös perinnän yhteydessä kohonnut asiakastyytyväisyys – näihin hyötyihin Lerto lisää vielä vähentyneet luottotappiot:

 

”Luottotappioidemme määrä on vähentynyt. Nyt koronan aikana yrityksiä on kaatunut ja Certumin palvelut ovat suojanneet meitä siltäkin. Aktiivisen perinnän ansioista tiedämme miten asiakkaillamme menee.”

Lerto paljastaa, että FaktaCount on suositellut Certumia omillekin asiakkailleen. Asiakkaat kun käyttävät samaa järjestelmää kuin FaktaCount, ja se mikä FaktaCountilla on toiminut, toimii varmasti heilläkin. Yhteistyössä Certumin kanssa hän nostaa esille hyvän asiakaspalvelun:

 

”Pidämme Certumin kanssa palavereita aina tietyin väliajoin. Yhteistyö heidän kanssaan on sellaista jouhevaa, letkeää ja mukavaa toimintaa. Yritetään vain ratkaista asiat, eikä ihmetellä sen enempää kaikkea muuta.”

 

 

*Tratta on julkisuusuhkainen maksuvaatimus, jota käytetään yritysperinnässä.

 

Teksti: Väre & Co

JAA

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin